Jak napisać biznesplan

Mam nadzieję, że udało Ci się przyswoić wiedzę z poprzednich wpisów (część I, część II). Jeśli pojawiły się w Twojej głowie wątpliwości lub pytania zapraszam do ich zadawania ich poprzez formularz kontaktowy lub mojego fan page. Przejdźmy zatem do doprecyzowania odpowiedzi na pytanie jak napisać biznesplan.

Jak napisać biznesplan: plan operacyjny

Kolejną ważną częścią biznesplanu dla firm jest plan operacyjny. Ten element opisuje naturę materialną Twojego przedsięwzięcia, jaką stanowią m.in.: zaplecze produkcyjne lub biurowe, park maszynowy, materiały produkcyjne itp. Tutaj biznesplan skupiać się będzie na całym fizycznym otoczeniu Twojej firmy.

Plan operacyjny biznesplanu działalności powinien rozwijać następujące treści:

  • po pierwsze, możliwości obecne oraz przyszłe potrzeb pod kątem zaplecza biurowego i produkcyjnego, parku maszynowego, łańcucha zatowarowania,
  • następnie, jak przebiegać będzie proces produkcji, dystrybucji lub świadczenia usług,
  • dodatkowo, wskaż ile czasu zajmuje określony element produkcji czy dystrybucji,
  • także powinieneś wskazywać wąskie gardła oraz zagrożenia, które uniemożliwią wywiązanie się założeń czasowych,
  • warto także wskazać przybliżone koszty funkcjonowania Twojej działalności, w podziale na stałe (ponoszone bez względu na wielkość działalności np. wynagrodzenia bez prowizji od sukcesu) oraz zmienne (zmieniające się wraz ze wzrostem działalności np. materiał, z którego produkowany jest produkt),
  • strategia wzrostu firmy wraz z koniecznym zapleczem i kosztami, które będą generowane,
  • dodatkowo, przedstaw konieczne stanowiska pracy dla określonego etapu produkcji, czy dystrybucji,
  • kluczowe będzie wskazanie także potrzebnego wyposażenia wraz z formami jego finansowania.

W tej części biznesplan wskaże sposób, w który Twoja firma będzie działała. W szczególności dla odbiorców zewnętrznych to kluczowe informacje, gdyż pomogą im poznać zarys funkcjonowania firmy.

Profesjonalny biznesplan firmy: plan finansowy

Biznesplany dla firm pokazują prognozy finansowe, które wynikają z poprzednio opracowanych części dokumentu. Jeśli będziesz starał się o finansowanie zewnętrzne to odbiorcy biznesplanu będą szczególnie analizowali ten fragment Twojego opracowania.

Plan finansowy ukazuje jak Twoja działalność będzie się rozwijała, jakie będzie miało to odzwierciedlenie w jej wynikach, czy zachowasz prawidłową rentowność itp.

Prognozy finansowe pokazują:

  • po pierwsze, majątek firmy i źródła jego finansowania (aktywa oraz pasywa),
  • rachunek wyników (zestawienie przychodów, kosztów, podatków),
  • opcjonalnie, rachunek przepływów pieniężnych (czyli ile środków finansowych zostanie w Twojej firmie).

Ogólna zasada, która powinna towarzyszyć Twojemu biznesplanowi to niedoszacowanie dochodów i przeszacowanie wydatków. Czemu? Lepszy jest zysk niedoszacowany niż przeszacowany, a koszty firmy przeszacowane aniżeli niedoszacowane.

Gdy Twoja firma będzie generować zysk w wersji pesymistycznej, każdy chociaż nieco lepszy scenariusz przyczyni się do większej rentowności. Po prostu przygotuj się na najgorszy wynik, a zostanie niewiele wydarzeń, które Cię negatywnie zaskoczą.

Jak napisać biznesplan: majątek firmy

Majątkiem nazywamy aktywa firmy. Przedstawię Ci skondensowaną wiedzę, którą zdobywa się raczej na studiach lub kursach, więc będzie zawierała pewne uproszczenia. Co składa się na majątek? Środki, które wykorzystywane są przez firmę poniżej 12 miesięcy (majątek obrotowy, czyli aktywa obrotowe), a także ten wykorzystywany powyżej 12 miesięcy (majątek trwały, czyli aktywa trwałe).

Majątek trwały to m.in.:

  • po pierwsze budynki, magazyny, grunty,
  • następnie wyposażenie techniczne i transportowe, czyli maszyny, samochody itp.,
  • dodatkowo, wartości intelektualne, np. oprogramowanie.

Majątek obrotowy stanowią:

  • zapasy firmy, czyli to czym handlujesz lub wykorzystujesz do produkcji,
  • dodatkowo, należności (czyli sprzedane usługi/towary, za które nie otrzymałeś jeszcze zapłaty),
  • oraz środki finansowe (gotówka na rachunku bankowym, czy kasie fiskalnej).

Profesjonalny biznesplan: źródła finansowania majątku

To nic innego jak pasywa. Tutaj mamy podział na:

  • kapitał własny,
  • zobowiązania długoterminowe,
  • zobowiązania krótkoterminowe.

Kapitał własny to nic innego jak środki, które pierwotnie inwestujesz oraz zysk z okresu obecnego (telegraficzny skrót).

Zobowiązania to nic innego jak Twój obowiązek zapłaty za m.in.:

  • po pierwsze kredyty,
  • następnie wynagrodzenia pracowników (nieopłacone),
  • co więcej, rozrachunki z dostawcami itp.

Podział na krótkoterminowy i długoterminowy zależy od okresu w jakim mają zostać rozliczone.

Ważne jest, ze majątek firmy i źródła jego finansowania muszą wynosić tyle samo.

Jak napisać biznesplan: rachunek wyników

Ta część biznesplanu to zestawienie Twoich przychodów i kosztów, obciążeń podatkowych, które finalnie przekładają się na wynik netto. Wskazujesz źródła generujące przychody, następnie koszty im odpowiadające. Rachunek zysków i strat (wersja porównawcza) podzielny został na następujące aspekty:

  • operacyjny: czyli związany z główną formą działalności np. produkcją,
  • pozostałej działalności operacyjnej: pośrednio związany z działalnością główną np. dotacje, darowizny itp.,
  • na koniec finansowy, na który składają się wszelkie zyski i koszty związane z kredytami, pożyczkami, lokatami, obligacjami itp.

Biznesplan dla firmy: rachunek przepływów pieniężnych

Nie będę opisywał go w szczegółach bo jest to najbardziej skomplikowany fragment sprawozdania finansowego. Dodatkowo nie jest obowiązkowy przy wynikach do 2 mln euro. W zwięzłych słowach jest to zestawienie wpływów i wypływów pieniędzy z Twojej firmy. Pewnie zapytasz, ale po co go przygotowywać skoro wynik powinien być równy z rachunkiem wyników. Niestety nie, jest wiele czynników, które mają przeciwne znaczenie księgowo, np.:

  • po pierwsze, amortyzacja: jest kosztem, który zmniejsza wynik finansowy, jednak nie wiąże się z wypływem pieniędzy z firmy,
  • następnie, saldo należności, jeśli coś sprzedałeś a klient Ci nie zapłacił to teoretycznie osiągnąłeś zysk (rachunek zysków i strat), natomiast środki nie wpłynęły.

Takich wydarzeń w firmie jest więcej.

Jak napisać biznesplan: załączniki

Jest to element opcjonalny biznesplanu, który zawierać powinien urzeczywistnienie faktów, na które powoływałeś się w treści biznesplanu. Do tej sekcji wskazać możesz:

  • po pierwsze, umowy wstępne z kontrahentami,
  • dodatkowo, analizy rynku,
  • opracowane prototypy,
  • co więcej, wyniki badania opinii konsumenta,
  • także referencje dotyczące Twojej osoby bądź firmy.

Mam nadzieję, że opracowany schemat wraz z wytycznymi pomoże Tobie samodzielnie napisać profesjonalny biznesplan. Przelanie swoich pomysłów i myśli na papier nie zagwarantuje Tobie sukcesu, ale da wiele odpowiedzi na nurtujące pytania. Dodatkowo pomoże zidentyfikować pierwsze problemy natury operacyjnej, czy logicznej. Zebrana wiedza odpowiada na pytanie jak napisać biznesplan.

Biznesplany dla firm: PROŚBA

Jeżeli ten wpis był dla Ciebie wartościowy albo znasz kogoś, kto powinien go przeczytać, to będę wdzięczny, jeśli podzielisz się z nim tym materiałem. Możesz to zrobić zarówno poprzez słowne polecenie jak także polubienie i udostępnienie treści fan page lub mojego bloga.

ZDAJ SIĘ NA PROFESJONALISTĘ I zlec napisanie biznesplanu biz planner

Jeśli boisz się, czy uda Ci się prawidłowo przygotować biznesplan firmy, to uspokajam – pomogę Ci.

zapraszamy do zapoznania się z poprzednimi materiałami

Jak napisać biznesplan odcinek 1

a także

Jak napisać biznesplan odcinek 2

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój biznesplan i wniosek uzyskają maksymalną liczbę punktów dla Twojego pomysłu lub Twojej sytuacji zdaj się na mnie. Pomogłem wielu osobom i firmom napisać biznesplan.

www.bizplanner.pl

tel. 531-339-970

Kontakt

Preferujesz treści w formie audio i wideo? Odwiedź nas na youtube.com